maanantai 8. marraskuuta 2010

Tehtävä 4C: Äänestä asiaa

Tapanilla on tekijänä oikeudet sketsiensä äänitteisiin. Tapani joutuu kuitenkin ottamaan huomioon soittamansa podcastmusiikin mahdolliset säveltäjät, jotka hänen pitäisi selvittää ja maksaa niistä tekijänoikeuskorvausta. Kavereilla on myös tekijöinä oikeudet näihin ”yhteisteoksiin”.  Säveltäjien ja esittäjien tekijänoikeuksia hän loukkaisi käyttämällä valmiiksi nauhoitettua musiikkia.
Podcastsketsissä Eroa Pirkosta osoitteessa http://www.pleppo.fi/ ainakin kolmella esiintyjällä, musiikin säveltäjällä, ohjelman editoijalla ja tuottajalla on lähioikeudet sketsiin ja tekijänoikeudet kuuluvat heille, vaikka oikeuksien siirtymisestä olisikin sopimuksia.  Www-sivujen julkaisijalla/omistajalla lienevät myös tekijänoikeudet.
Kun Tapani haluaa käyttää osaamisensa tuloksena syntyneitä ääniä myös omissa projekteissaan, hänellä on työtehtävinä työnantajayritykselleen tekemiinsä äänitteisiin ja ääniefekteihin tekijän sekä äänitteiden tuottajan lähioikeudet.
http://www.antipiracy.fi/tekijanoikeus/lahioikeudet

Esittävien taiteilijoiden ja äänitteiden tuottajien lähioikeudet
http://www.muusikkojenliitto.fi/muusikko/muusikko_2004/11_sample.html

1 kommentti:

  1. Suurin piirtein näin se menee. Piru asuu yksityiskohdissa, joista voisin kiinnittää huomiosi vielä yhteen:

    Äänitteen suoja eroaa varsinaisesta tekijänoikeudesta (ja valokuvaajan lähioikeudesta) niin, että se syntyy sille, joka on panostanut tuottamiseen taloudellisesti, eikä mekaaniselle tekijälle (kuten oikeus valokuvaan). Siksi Tapanin työnantajalla on oikeudet äänitteisiin, jotka Tapani tekee työssään. Vapaa-ajallla tehtäviin äänitteisiin Tapanilla on oma oikeus.

    Onnittelu lienee paikallaan, sillä olet vastannut kaikkiin tehtäviin!

    VastaaPoista